Sambata
17
Noiembrie

Proiect realizat cu sprijinul financiar al Guvernului României
Departamentul pentru Relaţii Interetnice
şi implementat de către Institutul Intercultural Timişoara


 






 

Cauta

(cautare cu diacritice)
Albanezi
Armeni
Bulgari
Cehi
Croaţi
Evrei
Germani
Eleni
Italieni
Macedoneni
Maghiari
Polonezi
Români
Romi
Ruşi
Ruteni
Sârbi
Slovaci
Tătari
Turci
Ucraineni
Arabi
Chinezi
Indieni
Iranieni
Universal
Migrant in Romania
dialog2008
Oct 2018 Noiembrie 2018 Dec 2018
D L Ma Mi J V S
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
Dec 2018 2018Dec 2019
1 Ianuarie
2 Februarie
3 Martie
4 Aprilie
5 Mai
6 Iunie
7 Iulie
8 August
9 Septembrie
10 Octombrie
11 Noiembrie
12 Decembrie
Departamentul pentru Relaţii Interetnice
Institutul Intercultural Timişoara
 
Sfântul Martin
11-11-2018 - Germani

Simbolul Sfântului Martin, care a fost în secolul IV episcopul Tours, este gâsca. Sărbătorirea sa de către Germani începe la ora 11:11 şi marchează sfârşitul anului agricol. Martin (316 – 397) a fost fiul unui tribun roman şi a fost obligat să se înroleze încă de la vârsta de 15 ani. Cu toată viaţa aspră şi felul în care erau instruiţi soldaţii pentru a fi gata oricând să ucidă, Martin nu s-a schimbat - a rămas la fel de bun, tolerant, omenos ca oricând - fiind gata oricând să sară în ajutorul semenilor săi, să-i ajute pe cei săraci, pe cei bolnavi, pe cei înfometaţi (toate dintr-o soldă care în mod normal de abia ajungea unui singur om). Într-o toamnă târzie şi rece, Martin a întâlnit un bătrân atât de sărac încât hainele îi erau numai zdrenţe pe el. Era frig, un vânt îngheţat sufla dezlănţuit ridicând în trombe frunzele uscate iar bietul bătrân, aciuit lângă zidul unei case, aşa ca un câine de pripas, stătea ghemuit pe jos, în aşteptarea îngheţului morţii. Văzându-l, Martin n-a mai stat pe gânduri şi deoarece nu avea cum să-l ajute altfel, şi-a scos mantia ostăşească de pe umeri şi cu paloşul a despicat-o în două, oferind bătrânului jumătate din ea. În aceeaşi noapte, Martin l-a visat pe Isus îmbrăcat în jumătatea de mantie pe care o dăduse omului sărac. Acesta i-a spus: Martin, ceea ce dai aproapelui tău aflat la necaz, îmi dai mie - şi binele care îl faci pentru altul, mi-l faci mie. Ce s-a mai întâmplat apoi? Martin s-a botezat devenind creştin iar viaţa sa a fost un exemplu de dăruire şi bunătate. La vârsta senectuţii a fost propus să fie episcop dar Martin modest, nu dorea astfel de titluri şi funcţii, aşa că, pentru a nu fi găsit s-a ascuns într-un grajd unde iernau gâştele. Exact ca la Roma, gâştele au făcut o asemena gălăgie încât cei care-l căutau au venit la sigur şi l-au găsit, astfel Martin nu a mai putut refuza înalta distincţie şi a fost făcut episcop. Această întâmplare explică motivul ritualului „culinar” de pe 11 Noiembrie la Germani. Festivitatea de fapt începe în seara precedentă - cu Alaiul lui Martin: el e îmbrăcat ostăşeşte, posibil pe un cal bălan, care întâlneşte un cerşetor / punctul culminant al alaiului – care cântă generozitatea sfântului - fiind împărţirea simbolică a unei mantale; un rol în ritual revine focului / asistenţa purtând făclii, lanterne, felinare făcute artizanal în şcoli ori dovleci scobiţi cu lumânări. Apoi se consumă carne de gâscă, fiind ultima sărbătoare înainte de intrarea în Postul Crăciunului.



< inapoi

© 2008 Institutul Intercultural Timisoara. Toate drepturile rezervate.